Inleiding Wetenschappelijk Programmeren

Universiteit van Amsterdam / FNWI / Versie 3.0 beta

Python

Welkom bij deze cursus programmeren! Komende tijd ga je werken met de programmeertaal Python, om te leren wetenschappelijke problemen uit de verschillende bètawetenschappen op te lossen.

We willen graag weten wie deze cursus online volgt! Vul dit formulier in en maak ons blij!

De cursus is bedoeld voor mensen die nog helemaal geen ervaring hebben met programmeren. Trouwens: het is ook heel leuk om de cursus met z’n tweeën te doen, dan kun je discussiëren over hoe je de problemen aanpakt.

De cursus bestaat uit vier modules, waarin je steeds meer leert over programmeren, maar vooral hoe je complexe problemen gestructureerd kunt aanpakken. Je kunt voor elke module kiezen uit opgaven rondom verschillende wetenschapsgebieden (zorg dat je voor elke module één van de opties doorlopen hebt!).

De modules zijn steeds opgedeeld in vier dagdelen. Hieronder kun je direct aan de slag door bij elke module één van de opties te kiezen.

Modules

Module 1, kies uit:

Module 2, kies uit:

  • optie: bepaal de integraal van ingewikkelde functies

Module 3, kies uit:

  • optie: bestudeer de natuurkundige regels van beweging

  • optie: bereken je voordeel bij Monopoly

Module 4, kies uit:

  • optie: analyseer alle KNMI temperatuur-metingen van de 20ste eeuw: Big Data!

Hulp nodig?

Dit is een online cursus waarbij je het vooral zelf moet doen, dus hulp is beperkt beschikbaar. Als het nou bijvoorbeeld niet lukt om Python te installeren, stuur dan gerust een mail naar help@mprog.nl en we proberen je verder te helpen.

Aanmelden

Als je deze cursus officieel bij de UvA wil volgen, dan moet je naar de vernieuwde Engelstalige versie!

Leerdoelen

Wat willen we dat je kunt aan het einde van deze cursus?

  • Je kunt een omschrijving van een programma omzetten naar werkende code.
  • Je kunt bijgeleverde bibliotheken gebruiken in je eigen programma’s.
  • Je kunt code overzichtelijk en beter leesbaar maken door een consistente stijl toe te passen.
  • Je kunt bepaalde programmeerfouten opsporen en verbeteren.

Deze dingen kun je alleen maar leren door veel te oefenen met programmeren. Daarom zitten er veel opdrachten in de cursus waar je zelf aan de slag moet. Daarbij is het niet gek als je nog even niet precies weet hoe alles werkt, maar toch de problemen probeert op te lossen.

Veelgestelde vragen

Ik heb nog geen Python, hoe moet dat?

Tijdens de eerste module leggen we helemaal uit hoe je Python kunt installeren!

Ik heb me nog niet aangemeld, mag ik alvast beginnen?

Zeker! Voel je vrij om de cursus online te doen. Wil je graag hulp hebben met programmeren of wil je het tentamen doen? Dan moet je je wel officieel aanmelden!

Ik wil graag meer lesmateriaal of verder leren, waar moet ik zijn?

Kijk eens naar deze lijst met Python-resources bij MIT!

Mag ik de cursus hergebruiken voor mijn eigen lessen?

Ja! Dat is dus precies de bedoeling! Alle bronteksten en andere materialen staan op https://github.com/programmeer/cursus. Hou ook deze pagina in de gaten: we zullen nog een docentenhandleiding publiceren.

Kan ik een opdracht bijdragen aan de cursus?

Heel graag! Neem zeker contact op met de auteurs via inleiding@mprog.nl :-)

Colofon

Deze cursus is gemaakt door Martijn Stegeman (martijn@stgm.nl) en Ivo van Vulpen (ivo.van.vulpen@nikhef.nl) (opdrachten en ontwerp). We hebben veel hulp gehad van studenten en assistenten die de cursus hebben uitgeprobeerd of eigen ideeën bijgedragen. Speciale dank gaat naar:

  • Jelle van Assema (opdrachten en checkpy)
  • Marianne de Heer Kloots (revisie en testen)
  • Maarten Inja (DNA-opdracht)
  • Huub Rutjes (films)
  • Luca Verhees (artwork semester of code)

Materiaal in deze cursus is gedeeltelijk ontleend aan de volgende creative commons-bronnen:

Voor alle materialen op deze website berust het auteursrecht bij Martijn Stegeman en Ivo van Vulpen. De cursus is in huidige vorm gepubliceerd onder een creative commons-licentie en mag op allerlei manieren hergebruikt worden; zie de link onderaan de pagina.